La correcta gestió de residus, així com la seva minimització, és un altre dels àmbits d’actuació del Parc d’atraccions del Tibidabo per tal de reduir el seu impacte ambiental.  Els plans d’acció que s’estan executant es troben englobats en 3 estratègies:

 

  1. Millora del reciclatge i economia
  2. Reducció de residus
  3. Malbaratament alimentari

L'eficiència del reciclatge a Barcelona, i més àmpliament a Catalunya, ha anat millorant progressivament en els darrers anys, tot i que encara hi ha marge per assolir els objectius marcats pels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), especialment l'ODS 11 (ciutats i comunitats sostenibles) i l'ODS 12 (producció i consum responsables). Segons dades de l'Idescat, la taxa de reciclatge de residus municipals a la ciutat de Barcelona ha evolucionat així:

 

  • 2021: 38,5%
  • 2022: 39,8%
  • 2023: 40,6% (dada estimada)

 

Tot i la millora progressiva, Barcelona es troba per sota de la mitjana metropolitana i lluny de l’objectiu europeu del 55% per al 2025.

 

Al Parc d’atraccions Tibidabo, augmentem aquesta taxa de recollida selectiva, tancant l’any 2024 amb un 44% i amb una reducció de residus del 23%:

 

Tibidabo

 

A més, a continuació, us descrivim algunes de les transformacions d’algunes fraccions:

Càpsules de cafè Nespresso

 

Segurament saps que al Parc d’atraccions Tibidabo tenim centres de restauració on et pots prendre un bon cafè Nespresso. No obstant això, saps on van a parar aquestes càpsules de cafè?

 

Les càpsules utilitzades es porten a una planta de tractament de residus on se separa l’alumini de les càpsules del “pòsit de cafè”, als que se li donarà una nova vida transformant:

 

  • Les restes de cafè en compost d’alta qualitat;
  • L’alumini es trasllada a una planta de recuperació de metall per al seu reemborsament  i reutilització com a matèria primera, per transformar-se en altres objectes quotidians. Per exemple, ¿Sabies que amb l’alumini de 300 càpsules es pot produir una bicicleta Vélosophy?

 

Així doncs, al Parc d’atraccions durant el 2024 vam generar uns 735 kg de càpsules de cafè. Amb el tractament d’aquest residu, s’han pogut generar 120 kg de compost (aproximadament) i 11 kg d’alumini com a matèria primera.

 

Tibidabo

 Olis vegetals de les nostres cuines

 

Al Parc d’atraccions del Tibidabo tenim diversos centres de restauració, amb les seves cuines on es produeix el menjar que se servirà i on s’utilitzen diversos olis vegetals. No obstant això, saps què fem amb aquests olis vegetals de cuina que ja no poden ser reutilitzats? Els donem una segona vida!

 

Col·laborem amb un gestor de residus que recull els bidons d’oli vegetal que dipositem al nostre Punt Verd per ser traslladats a la planta de tractament. És en aquesta planta on, després d’un llarg procés, transformen aquest oli vegetal utilitzat en biogàs i/o biodièsel.

 

En aquestes plantes de tractament, de cada 100 litres d’oli vegetal utilitzat, s’obtenen 80 litres de combustible renovable. Tenint en compte que durant el 2024 es van gestionar 1390 kg d’oli vegetal, s’han generat 1152 litres de biodièsel. Així doncs, s’han evitat 437,85 kg de CO2 lligats a les altres vies de tractament (74,31kgCO2/tn), així com:

 

Tibidabo

 Gots retornables

 

Amb l’objectiu de reduir l’ús de vasos de plàstic, el Parc d’atraccions del Tibidabo va reprendre durant el març 2023 l’ús de gots reutilitzables després de les restriccions causades per la Covid-19.



Però, com es redueix l’impacte amb la utilització de gots reutilitzables?


Beneficis Ambientals

 

  • Reducció de residus: Eviten la generació de milers de gots d’un sol ús que acabarien a l’abocador o al medi natural.
  • Estalvi de recursos: Es redueix el consum de matèries primeres (plàstic, paper, energia) necessàries per fabricar gots d’un sol ús.
  • Menys emissions de CO₂: La reutilització disminueix la petjada de carboni associada a la producció i transport de gots nous.

 

Beneficis Econòmics

 

  • Estalvi a llarg termini: Tot i que la inversió inicial és més alta, els gots retornables es poden reutilitzar centenars de vegades.
  • Sistema de dipòsit: Els usuaris paguen un petit dipòsit que es retorna quan tornen el got, fomentant la responsabilitat.
  • Reducció de costos de neteja: Menys deixalles implica menys feina de recollida i neteja en esdeveniments.

 

Beneficis Socials i Educatius
 

  • Foment de la consciència ambiental: Ajuda a sensibilitzar la població sobre el consum responsable i la sostenibilitat.
  • Participació ciutadana: El sistema incentiva la col·laboració activa de les persones en la gestió de residus.

 

Així doncs, tenint en compte aquesta informació, en tot l’any 2024 hem reduït l’impacte en 10,38 kg CO₂ només substituint els antics gots d’un sòl ús pels gots reutilitzables*.


*(S’ha tingut en compte que un got de plàstic d’un sol ús pesa 10 g aprox., i que la petjada associada a la gestió d’envasos lleugers és de 0,12009 kg Co2e/kg).
 

Tibidabo

Coberts comestibles

 

Els coberts comestibles són una alternativa innovadora i sostenible als coberts d’un sol ús de plàstic o fusta. Aquesta proposta la vam introduir durant el 2024 a dos nous centres de restauració (green i Restaurant 666), com a prova pilot, i actualment s’està implantant en la resta de centres del Parc. Amb aquesta iniciativa l’objectiu és:

 

  • Reduir residus: No cal produir-ne, ja que es poden menjar o compostar.
  • Eliminar plàstics: ajuda a complir amb les normatives europees de reducció de plàstics.
  • Introduir un producte local, amb menor impacte en la seva generació i transport fins al Parc.
  • Està pensada per tots els públics: vegà, sense gluten, sense al·lèrgens.

 

Conèixer més amb el següent reportatge.

 

Respecte de les dades obtingudes, tenint en compte que es va implantar l'agost del 2024, fins a finals de l’any pertinent, es van consumir uns 38 kg, que corresponen a unes 9.880 unitats de remenadors que hem evitat generar com a residu.

Al Parc d’atraccions Tibidabo tenim l’objectiu de, any rere any, reduir la quantitat de malbaratament alimentari. Per aconseguir-ho, apliquem diverses accions:

 

A la cuina, ens organitzem per no malbaratar. A tot el recinte es controla que s’apliqui la metodologia FIFO (First in, first out),

 

Emporta’t el menjar sobrant a la carmanyola: a tots els centres de restauració i punts de venda, hi ha l’opció d’entregar carmanyola al client, per tal que no llenci el menjar i se’l pugui endur. No obstant això, si no portes carmanyola, et donem l’envàs Take-Away que, a més, és compostable!

 

Al menjador de personal no llencem res!

 

  • Reaprofitem el producte amb elaboració de nous: croquetes, pudding, amanides...
  • Fem re-ajustos del menú del dia segons stock amb data de venciment propera.
  • Ajustem la producció del menjar a les preferències del menú de l’últim torn de les 16 h.
  • El producte sobrant del diumenge s’entrega al personal per dilluns-dimarts.
  • Estudiem com millorar! Actualment, col·laborem amb grups d’estudiants de la UAB per detectar punts on puguem aplicar plans de millora al nostre Pla de Malbaratament.

 

Segueix col·laborant amb nosaltres i emporta’t el menjar que et sobri!